perjantai 5. lokakuuta 2012

Tarjouksia, päätöksiä ja ongelmia

Tänään herätessäni mailissani möllötti sellainen pelitarjous, että melkein heikotti. Play.com ilmoitteli myyvänsä L.A. Noire Complete Editionia alta kahdenkympin. Niin on halpaa kuin makkara. Minua melkein harmittaa, että itse olen jo valmiiksi pelin onnellinen omistaja. Jos en olisi vielä ehtinyt pelaamaan sitä läpi, niin se olisi niiin ratkaissut kaikki minun mitä-minä-nyt-sit-pelaan -ongelmani. Mutta kun olen. Ja ei sitten ratkaise. Mutta ostakaa Te, hyvät lukijani, se sieltä pois jos vaan yhtään kiinnostaa. Peli ei ehkä ole ihan täydellinen mutta hyvää viihdettä joka tapauksessa. Ja mikä parasta, se on peli, joka edes yrittää laajentaa ajatteluaan laatikon ulkopuolelle.

Niille, jotka ovat onnistuneet elämään tynnyrissä tämän pelin osalta, annettakoon tiedoksi, että L.A. Noire on rikospähkinädekkari. Se on ehkä vähän vähemmän peli ja vähän enemmän interaktiivinen film noir -dekkaritarina. Siellä on ne pari pakollista takaa-ajo- ja ammuskelukohtausta, mutta enemmän siinä keskitytään johtolankojen etsimiseen ja epäiltyjen kuulustelemiseen ja tummanpuhuvan tunnelman fiilistelemiseen. Pelin voi jopa säätää mustavalkoiseksi oikeanlaisen tunnelman kohottamiseksi. Kyseessä ei ehkä ole paras noir-henkinen peli (itse tykkäsin Hotel Dusk: Room 215 -pelistä enemmän, olkoonkin pelinä aika erilainen) mutta kyllä minä sen hyväksi silti laskisin. Tosin minä nyt tuppaankin tykkäämään aikalailla kaikista peleistä, jotka edes yrittää kehittää jotain omaa. Semmoiset pelit saavat minun kirjoissani ihan välittömiä symppispisteitä.


No mutta. Saalis olkoon halpa, mutta se ei nyt ollut tällä kertaa minua varten - en minä ehkä useampaa niitä kuitenkaan tarvitse. Siispä minun pitää keksiä joku muu pelikohde, mihin hassata rahojani. Vähän olen ehtinyt pohdiskella tuota Playstation Plussaa. Hinta on 50e vuodessa, joten ei ihan kauhean paha. Sisältökin saattaisi olla jopa ihan hinnan arvoinen: sieltä saa ilmaiseksi joitakin ihan ihkaoikeita pelejä pelattavakseen ja sen lisäksi vielä jonkun verran tallennustilaa nettiin. Sehän voisi olla ihan überkätevää. Minun kasikymppinen kovalevyni alkaa ainakin jo pullistella, joten voisi olla kiva saada siivottua edes pelitallennukset sieltä pois tilaa syömästä. Puhumattakaan siitä, että tuo nykyteknologia saattaa posahtaa ihan yhtäkkiä ja ilman ennakkovaroituksia. Minun pleikkanihan on jo monen monta vuotta vanha ja ennusmerkitkin on olleet jo jonkin aikaa ilmassa. Ei tekisi varmaan pahaa pitää niitä tallennuksia jossain paremmassa tallessa. Mutta kun en minä sitten kuitenkaan tiedä. Minua pelottaa, että jos minä sen nyt ostaisin, niin saisinko minä rahoilleni riittävästi pelivastinetta, vai alkaisinko minä jo viikon päästä taas vinkumaan, että pitäisi saada taas uutta pelattavaa. Ehkä joku minun lukijoista osaisi vastata tähän? Oi Te Armolliset, uskallanko minä ostaa PS Plussan, jos tarkoitukseni on saada uusia pelejä pelattavaksi? Vaihtuuko ne ilmaispelit kovin usein? Liian usein? Ei riittävän usein? Onko hyvä? Onko huono? Kadunko? Enkö kaadu? Aaa! Voisi melkein luulla, että kyse olisi jostain suuremmastakin elämään suuresti vaikuttavasta päätöksestä. Onkohan tää nyt taas niitä ensimmäisen maailman ongelmia?

3 kommenttia:

  1. tuli ihan sellainen olo kuin olisit kohdistanut tämän postauksen minulle, etenkin loppuosan. aloitan kuitenkin kommentoinnin alusta. minä en ole selvästikään tullut kaveriksi pleikan tai nykykonsolien hintatason kanssa kun en vaan millään osaa pitää 18 euron pelejä ainakaan yberhalpoina. olen tottunu liikaa pc:n hintatasoon jossa saman l.a. noiren saa päälle 10 eurolla alennusmyynneistä. tottumiskysymyshän tuo silti on mutta jos sama peli on sekä konsolille että pc:lle niin ei tarvi kahta kertaa miettiä kummalle sen hankin. mut siis hyvä peli tuo l.a. noire on kuitenkin.

    sitten tuosta plussasta. nyt olen ollu n. kuukauden ajan sekä ps3:n että plussan omistaja ja kumpaakaan en kadu (noiden hintojen lisäksi). plussan kannattaa hankkia silleen että ostaa verkkokauppa.comista (vielä vuoden vaihteeseen asti) 40 eurolla 50 euron psn -kortin ja sitten kun tulee taas seuraava 25% alennus plussan hintaan niin tavallaan saa plussan jo puoleen hintaan. todennäkösesti tuohon 25% alennukseen on vielä jonkin aikaa kun edellinen juuri meni, mutta on tuo verkkokauppa.cominkin tarjous jo melkoinen... eräs kikka on ostaa kortin jo valmiiksi ensi vuoden alennettua plus-jäsenyyttä varten. mitä tulee pelien julkaisutahtiin niin ihan hyvää tahtia niitä tulee. taisi olla että pari peliä pysyy samana vuoden ajan, pari peliä vaihtuu muutamien kuukausien välein ja jotkut pelit parin viikon välein. ehkä paremmin havainnollistaa tuo pian jo vanhentuva listaus.

    https://dl.dropbox.com/u/10024200/PlayStation%20Plus.xlsx

    niin ja varsinaisten ilmaisten pelien lisäksi plussalaiset saavat mm. reilulla alennuksella noiden ilmaispelien dlc:t. en ole vielä törmänny sellasee ihmisee joka olis kokeillu plussaa ja sanonu että olis kaduttanu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hehe, kaikille minä sen suuntasin, mutta ainakin sinun arvelin siihen pystyvän vastaamaan. Ja kiitosta vaan vastauksesta, tämä tieto oli varsin hyvästä. Nimittäin näyttäisi ilmaispelivalikoimat vaihtuvan parin päivän päästä, eikä nuo seuraavat nimikkeet oikein kiinnosta. Ehkä minä vielä vähän aikaa odottelen, ennen kuin tilaan tuon plussan.

      Ja kyllä tuo 18e hinta minun mielestäni on ihan aikuisten oikeasti halpa hyvästä pelistä PS3:lle. PC on tietty asia ihan erikseen, sille saattaa saada oikeitakin pelejä varsin halvalla. Mutta pleikalle ei niin paljoa pelejä heru alta kahdenkympin, ei ainakaan jos haluaa ostaa ihan fyysisen kopion pelistä, eikä vain ladata sitä netistä. Kalliimaksihan se käy, mutta itse en vaan tykkää niin paljoa istua tietokoneella, joten maksan mielelläni vähän ekstraa siitä hyvästä, että saan sitten lohnottaa koira kainalossa sohvalla. :)

      Poista
    2. joo ei sillä plussaan liittymisellä ole mitään kiirettä mutta sitten kun hyviä pelejä tulee niin sitten se on aivan must :)

      myönnetää että minäki mielummin ostaan pleikalle levyversion pelistä, jos sen verran maksan pelistä niin haluan päästä sitä hypistelemäänkin puhumattakaan mahdollisesta jälleenmyyntiarvosta. sillee hassua että niitä levyversioitakin pystyy saamaan jopa halvemmalla kuin lataamalla digitaalisen version ps storesta, olisin olettanu että digitaaliset versiot olis aina halvempia. tuossa pari päivää sitten esimerkiksi tuli postissa metal gear solid hd collection (mgs2, mgs3 ja mgs peace walker) 32 eurolla kun ps storessa jo nuo kaksi ensimmäistä maksaa 30 euroa :)

      tuo play.com on kyllä hyvä ja olikin eka paikka josta tilasin ulkomailta. nyt olen tutustunut myös esim. ebay.co.uk :hon josta saa kanssa tosi hyvin kunhan muistaa tarkastaa että toimittavatko suomeen ja paljonko hintaan lisätään postikuluja. onneksi noissa peleissä ei ole mitään aluekoodeja niin voi vapaasti tilailla ulkomailta. tilasin tuossa vähän aikaa sitten enkunkielisen version little big planetista kun se oli reilusti halvempi kuin suomiversio. nooh kun peli käynnistyi niin sieltä soljui silti iloisesti suomenkielinen puhe :)

      Poista